Oděv měšťana z druhé poloviny 15. století - postup oblékání

V dnešním příspěvku se znovu vrátíme do roku 2010, kdy jsem vytvářela modely pro měšťanský pár z 15. století. Oděvy byly určeny pro experimentální použití v rámci simulace dobového života a tak bylo třeba, aby byly po všech směrech funkční. Všechny součástky modelu byly zpracovány ručně včetně oděvních háčků, pletených šňůrek a podobných detailů.

Celková koncepce a postup oblékání

15. století muž - postup oblékání 15. století, muž - postup oblékání 15stoleti muz 03 15. století, muž - postup oblékání

Postup oblékání - foto: Václav Kořínek, model: Ondřej Pilný

Komplet pro muže se skládá ze spodní košile z bílého lněného plátna a krátkých spodků zvaných hace. Pro model jsem nakonec zvolila variantu spodních kalhot s nohavičkou, ač je pro vybrané období doložená také varianta spodek připomínající spíše slipy a zavazovaných na boku.

Další vrstvou je pak vesta z přírodního lnu sloužící k navázání nohavic, kterou jsme používali v teplých dnech. V chladnějším počasí se nohavice přivazují přímo k vlněnému kabátci – wamsu. Wamsy mohly mít různé varianty i s hlubokým výstřihem do V nebo nabíranými rukávy. Ale vzhledem k určení kompletu, jsme vybrali tu zcela základní. Na dolním okraji je kabátec opatřený dvojicemi dírek pro přivazování.

Velmi důležitou součástí kompletu jsou těsně šité nohavice z tmavomodré vlny, které mají v horní části všitou částečnou podsádku z jemného lnu. Poklopec je našitý jen v dolní části a v horních rozích má šňůrky k zavázání. Na horním okraji je pás s dvojicemi dírek vyšitých ve stejných intervalech jako na kabátci. Provlečenými tkanicemi s kovovými nákončími se nohavice ke kabátci přivazují stejně jako k výše zmíněné lněné vestě.

15. století, muž - postup oblékání 15stoleti muz 07 původní fotografie modelu měšťana, rok 2011

Postup oblékání - foto: Václav Kořínek, model: Ondřej Pilný; zcela vpravo - původní foto z roku 2011

Svrchním oděvem je krátký plášť typu houpellande s rukávy nabranými v ramenou. Sklady na plášti jsou nabrané a prošité skrytým stehem. Sarah Thrunsfield doporučuje tento detail našívat na textilní pruh, ale lze tento efekt vytvořit i bez něj. Vpředu se svrchník zapíná na ručně vyrobené mosazné háčky a očka.

Na hlavu jsme ze zbytku vlněné látky a lněné podšívky vytvořili nízkou čapku tvarovanou podle obličeje. Pro uložení drobností jsme vyrobili tašvici s několika kapsami podle rozborů Olafa Goubitze a pro ochranu před nečistotami slouží při práci trojúhelníková zástěra z bílého lnu.

V dalších článcích blogu se budete moci těšit na střihová řešení některých součástí oděvu.