Kavalír v módním oděvu z třicátých let 17. století

V roce 2014 jsem se rozhodla vyzkoušet střih pro pánský kabátec wams, který analyzoval Dr. Pietsch na dochovaném kusu z Bavorského národního muzea. Na základě dřívějších rešerší jsem sestavila komplet složený z košile, kabátce, kalhot a samostatné sady límce s manžetami. Cílem bylo vytvořit komplet, který by tvarově a střihově odpovídal jak dochovaným oděvům a vyobrazením z toho období.

Pokusným modelem se stal náš dlouholetý kamarád, který si materiál zvolil na základě doporučení sám. Vybral si bordový brokát z nabídky obchodu Sartor a dovozové krajky z Anglie již několik let opatroval doma. Technologicky se jednalo o novodobou šitou krajku, která dobovým krajkám charakterově neodpovídá, ale celkový dojem příliš neruší.

1630 02

1630 04

1630 detail

foto: Václav Kořínek, model: Václav Rajchl

Kabátec vyžaduje k udržení dobové linie kromě dobového střihu také správné umístění výztuh. Tvar je také na některých místech podpořen našitím ozdobného lemu, který byl volen v obdobné barvě jako podkladová látka. V tomto období byl způsob zdobení oděvu „barva v barvě“ stále ještě v oblibě. Častým detailem byly také ozdobné lemy umístěné po obou stranách knoflíkových dírek, což jsme na oděvu také provedly. Knoflíky jsem zhotovila oplétáním hedvábných nití kolem dřevěného středu, což byla specifická technika užívaná nejméně od druhé poloviny šestnáctého století.

Ke kabátci z Bavorského národního muzea se nedochovaly kalhoty, které se společně s ním nosily. Proto jsme zvolili střih kalhot z tohoto období publikovaný Norah Waught. (1) Komplet kabátce a kalhot byl společně propojen systémem látkových oček našitých na vnitřní straně kabátce a kovových háčků na šitých na vnitřní straně pásku kalhot. Látková očka jsou známa z kabátce z kolekce muzea v Darmstadtu, který analyzoval rovněž Johannes Pietsch. Propojení kabátce a kalhot se ukázalo velmi výhodné. Jak můžete porovnat na snímku z pokusného střihu a výsledku - figurant během dokončení oděvu o 15 kg zhubl. Nicméně systém zavěšení kalhot zajistil, že komplet bylo možno obléknout i po takovém váhovém úbytku.

1630 pokusny strih f

1630 3

 

Výsledný oděv i přes popsané obtíže, které se projevily hlavně během focení, tvarově odpovídal dobovým obrazům.

strih wams 1625 1640

sřih kabátce podle J. Pietsche, datace dle rozboru dochovaného oděvu 1625 - 1640

Poznámky:
1 – Waught, Norah: The Cut of Men´s Clothes 1600–1900. Londýn a Boston: Faber and Faber Limited, 1964. 160 s. ISBN 0-571-057144.